Merkstrategie, een investering die je niet eens ziet.

Een twijfelachtige kop boven dit artikel. Klopt, het is ook niet waar. In eerste instantie investeer je inderdaad in iets dat je niet direct aan kunt raken of kunt zien. Maar het resultaat gaat uiteindelijk wel voor je merk werken als je er verder mee aan de slag gaat. Visueel en in tone of voice.

Gelukkig maar, dan is het niet voor niks. Maar waarom is het dan precies de investering waard?

Vaak hoor je erover als je met een creatief bureau in gesprek gaat. “We werken vanuit strategie.” Leuk, maar waarom? Om direct het verlossende antwoord te geven: het vormt de basis voor alle uitingen en gedragingen van je merk of organisatie. Van hoe je eruit ziet tot hoe je klinkt. En als dit duidelijk is, dan hoef je er niet meer over na te denken. En dat werkt verder door dan je in eerste instantie verwacht. Een uitgewerkte merkstrategie is halleluja voor designers. Want niets is beter dan een ontwerp maken voor een merk dat duidelijke kaders en bovenal uitgesproken ambities heeft. Dan maak je echt een passend ontwerp. En het gaat verder, omdat copywriters ook teksten kunnen ontwikkelen die perfect passen. Daar wordt je merk meteen beter van.

Het is zelfs meer dan een ‘dure briefing’. Natuurlijk is een designer een van de eersten die de vruchten plukt van de strategie, maar het is ook het management dat zich beter weet uit te drukken. En beter leiding kan geven, omdat medewerkers snappen wat de koers is. Het helpt zelfs nieuwe medewerkers met dezelfde bloedgroep te vinden, omdat je in de gehele uitstraling en toon een juiste snaar raakt. Moeten we dan nog iets zeggen over doelgroepen? Over hoe zij zich aangesproken voelen? Hoe zij zich identificeren met je merk, omdat ze je begrijpen door wat ze zien en horen?

 

Een scherpe merkstrategie zorgt er zelfs voor dat bedrijven en organisaties beslissingen durven nemen om hun aanbod in diensten en/of producten uit te breiden. Of juist in te perken. Omdat het na die investering ineens helder wordt wat je merk nodig heeft om echt succesvol te zijn of te worden. Of te blijven.

Merkstrategie opstarten geeft energie om door te pakken.

We belichten nog een kant van merkstrategie, namelijk hoe het ervoor zorgt dat het vlammetje weer begint te branden. Want grondig door je merk gaan, opruimen, afscheid nemen van gewoontes, nieuwe gewoontes maken, het stof eraf blazen; dit maakt dat je door een nieuwe bril naar de toekomst kijkt. En dat zorgt weer voor enthousiast ondernemen en plezier hebben in waar het ooit om begonnen is.

 

En als je een nieuw merk gaat beginnen: merkstrategie is de bevestiging op je goede idee, dat je nu nog enthousiaster gaat uitrollen. En als je dan de eerste ontwerpen van een designer ziet, op basis van de strategie natuurlijk, dan begrijp je die investering die je in eerste instantie niet zag.

Weten of merkstrategie iets voor jou is?

Praten kan altijd, toch? We gaan graag met je aan tafel om te kijken of dit een mooie aanvulling is voor je merk en de communicatie eromheen.