Vertrouwen op een bureau zonder ervaring?

Stel dat je een nieuw merk begint. Of dat je juist al heel lang in de top meedraait, maar een flinke rebranding nodig hebt voor je merk of organisatie. Wie vertrouw je dan de klus toe? Dat is best een lastige vraag, want wie vertelt je waar je goed aan doet? Hoe weet je of je aan het eind een beetje happy bent met het resultaat? Of erger: dat het geen enorme flop is geworden? Hoe maak je in godsnaam een verstandige keuze voor een bureau?

Op goed geluk dan maar? Een beetje googelen en random kiezen voelt niet helemaal in verhouding. Een creatief neefje op een zolderkamer is misschien wat té onervaren. En het meest fancy design bureau past wellicht niet helemaal in het budget.

 

Maar gelukkig zijn er meer punten waar je op kunt toetsen. Het is bijvoorbeeld helemaal niet gek om referenties op te vragen. Om te horen wat de ervaringen zijn van anderen die je zijn voorgegaan. Dat is super waardevol in je beeldvorming. Je ziet het soms ook op LinkedIn voorbijkomen, oproepjes waarin het netwerk wordt aangesproken met de vraag of iemand nog een goed bureau kent. Dat kan een eerste stap zijn als je het echt niet weet.

 

En je onderbuikgevoel is ook een goede raadgever. Want zodra je het werk (portfolio) van een bureau checkt, doet dat echt wel iets met je. Het spreekt je aan of je denkt: next! Smaak weegt natuurlijk gewoon mee.

 

Dan houd je verder misschien nog een paar potentiële bureaus over. Dan is het tijd om contact te leggen en in gesprek te gaan. Wie zijn de mensen? Wat is hun aanpak? Hebben ze tijd? Heb je het idee dat ze je vraag een beetje aanvoelen?

Je eerste indruk is nu dat je een goed bureau hebt gevonden. Fijne mensen met een plan én tijd en ruimte om je vraag op te pakken. Dat ziet er veelbelovend uit. Maar dan blijkt: ze hebben nog geen ervaring met jouw product of dienst. Wat nu? Verder zoeken?

Ze hebben niet eerder iets vergelijkbaars gemaakt…

Daarmee komen we bij de kern van dit verhaal. Of misschien wel betoog. Natuurlijk is het fijn als een bureau het allemaal al een keer heeft (mee)gemaakt. Dat is makkelijk starten. En kan ook prima werken, zodat je ook precies kunt krijgen wat je wilt.

 
Hét grote voordeel van een ‘onervaren bureau’ in die specifieke situatie is juist een verrassende frisse blik van buitenaf. Want een goed bureau stelt de juiste vragen die jouw doelgroep ook zou stellen. En als het creatieve kwartje valt, dan volgt er vanzelf een goede vertaling naar je merk of organisatie en dus voor jouw doelgroep. Met kans op nieuwe inzichten vanuit de ervaring vanuit andere projecten. Er ontstaat iets nieuws, niet per se een voor de hand liggend voorstel.

Dus je keuze voor een goed bureau is geen makkelijke, maar laat het niet afhangen van alleen specifieke ervaring. Als alles verder goed aanvoelt, het matcht met je ambitie en ook de stijl spreekt je aan, dan zul je verrast worden door de creatieve concepten. Dat is het vak van een creatief design bureau en dáár zit het vertrouwen. Om een beetje in de woorden van Pippi Langkous te spreken: ‘Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan!’

Weten of wij jouw bureau zijn?

Praten kan altijd, toch? We gaan graag met je in gesprek voor die verrassende blik.