Brand manifesto, kolder of een goed verhaal?

In een wereld vol moordende concurrentie en grillige economieën is het voor organisaties en merken belangrijker dan ooit zichzelf helder en op een juiste manier te presenteren. Up to date en blakend van gezondheid, vol frisse energie. Met een levendige visuele weergave van de ‘core’ van het merk, inclusief een fraai logo, aansprekende fotografie en/of video en krachtige grafische vormen voor de nodige branding. Misschien zelfs een ‘catchy tagline’ als kers op de taart. Niks meer aan doen, je bent er klaar voor.

Niks meer aan doen,
je bent er klaar voor.
Of nog niet helemaal?

Er kan nog een schepje bovenop. Veel organisaties en merken gaan namelijk een stap verder. Naast gewoon goede producten en diensten leveren, en hun merk goed visueel presenteren, zetten ze op papier wat hen drijft, wat hun doel is, beschrijven ze wat ze bijdragen aan de wereld, waarom ze op aarde zijn. Als een soort verklaring in de vorm van een brand manifesto. Heel verschillend in toon en lengte, lekker Nederlands of toch Engels voor het ‘grootse’ gevoel. De een heel nuchter en to the point, de ander vol drama, ontroerend tot tranen aan toe. Je komt ze allerlei soorten en maten tegen. En indien treffend geschreven, dan kan het zeker een mooie toevoeging zijn voor je merk en branding.

Als merk kun je met een manifesto in één adem een boeiend verhaal over je ‘brand core’ vertellen, dat emotioneel een snaar raakt en connectie bij de doelgroep maakt. Mits dat oprecht is natuurlijk. Het laatste wat je wilt, is je doel en doelgroep voorbij schieten, met flauwe humor of een ongeloofwaardig verhaal met veel bla bla en de beloftes over gouden bergen. Daar kom je op de langere termijn niet mee weg. De doelgroep is niet gek en prikt al snel ergens doorheen.
 
Maar hoe waardevol is het om de aandacht van je nieuwe klant te hebben en naast visueel, het merk ook inhoudelijk te laten shinen? Zodat ze jou meer dan je concurrent gaan waarderen? Of zelfs een beetje van je gaan houden? Die laatste is wel de ultieme bevestiging van je bestaansrecht, maar ambitie hebben mag.

Een brand manifesto is
voer voor short copy,
taglines en een verrijking
voor branding

Een goed brand manifesto zorgt ook op een ander vlak voor waarde. Een eerlijk en krachtig statement spreekt ook de mensen aan die bij de organisatie of het merk werken. Het komt ten goede aan de interne draagkracht. Anders gezegd: een trotse medewerker is een happy camper. En ook voor de nieuwe collega die net aan boord komt is het misschien wel de extra bevestiging van diens carrièrekeuze.

De doelgroep wordt er
blij van, evenals (nieuwe)
medewerkers…
Wie nog meer?

Ook wij grafisch ontwerpers en communicatiespecialisten. Een brand manifesto is voer voor short copy, taglines en een verrijking voor branding. Want een design wordt nu eenmaal vele malen krachtiger, als deze inhoudelijk ook goed aansluit op het merk. Bij alles wat we aan communicatie en branding ontwikkelen, willen we weten wat het (merk)doel is, zodat we alles helder maken. Van een opdrachtgever die zich gehoord voelt, een medewerker die het met trots de wereld in slingert tot en met de doelgroep die het begrijpt en van het merk gaat houden. In het allerbeste geval.
 
En om antwoord te geven of het kolder is of een goed verhaal: als je niet kritisch bent, dan slaat de wijzer heel snel om naar kolder. Want gouden bergen, bla bla is makkelijk te verkopen en voor een domme doelgroep misschien prima. Maar wij zetten liever in op die langere termijn: een oprecht verhaal, dat de interessante en mooie kant van een merk laat zien. Waar zelfs de meest kritische klant een beetje van ontdooit. En verder vooral gewoon goede producten en diensten leveren.

Weten of een brand manifesto iets voor jou is?

Praten kan altijd, toch? We gaan graag met je aan tafel om te kijken of dit een mooie aanvulling is voor je merk en de communicatie eromheen.